آشنایی با انواع تیونینگ خودرو، ازآنجاییکه اکثر خودروها مخصوصا آنهایی که به نوعی در رده خودروهای ارزانقیمت و متوسط بازار قرار میگیرند، با صرفه اقتصادی تولید میشوند، اعمال تغییرات دلخواه میتواند تأثیر بهسزایی را در افزایش جذابیت آنها داشته باشد؛ اما چرا Car Tuning تا این حد محبوب است و چگونه انجام میشود؟ ما در این مقاله قصد داریم به طور عمیق تر به موضوع تیونینگ خودرو و انواع آن بپردازیم. با ما همراه باشید.
انواع تیونینگ خودرو
تیونینگ خودرو سبکهای متنوعی دارد که در ادامه به آنها اشاره میشود:
سبک ژاپنی – JDM
فرهنگ تیونینگ ژاپنی قدمت زیادی دارد و در میان علاقهمندان تیونینگ خودرو بسیار مشهور است. سبک ژاپنی تابع هیچ قاعده و قانونی نیست و تنها به دنبال ایجاد خودرویی خاص بهعنوان خروجی کار است. پایه و اساس تیونینگ در ژاپن بر مبنای خودروهای مسابقهای مخصوصا مسابقات دریفت شکلگرفته است؛ علاوهبر این بازار متنوع قطعات افترمارکت در ژاپن، باعث شده تا این کشور به بهشت تیونرها تبدیل کرده شود.
چنین مواردی دست به دست هم دادهاند تا امروزه کمتر قطعهای در بدنه خودروهای تیونینگ شده ژاپنی پیدا کنید که همچنان ساده و شبیه به نمونه اولیه خود باقی مانده باشد. VIP Style نیز یکی از زیرشاخههای این سبک است که برای شخصیسازی خودروهای لوکس نظیر محصولات لکسوس، اینفینیتی و آکورا بهکاربرده میشود. از جمله معروفترین تیونرهای ژاپنی میتوان به لیبرتی واک (Liberty Walk)، بوسوزوکو (Bosozoku) و فایتینگ استار (Fighting Star) اشاره کرد که هر یک طرفداران خاص خود را دارد.
سبک اروپایی – EURO STYLE
سبک اروپایی تیونینگ با چرخهای نسبتا کوچک، بدنه تکرنگ و کاهش زیاد ارتفاع خودرو شناخته میشود. در نمای بیرونی با حذف تمامی زههای بدنه خودرو، روی بیشتر دیده شدن خطوط عضلانی خودرو تأکید میشود. سال گذشته، قانونی در اروپا به تصویب رسید که بر طبق آن، باید صدای اگزوز خودروها در اروپا کاهش پیدا میکرد. بهموجب این قانون، صدای اگزوز خودروهای مدلهای اسپرت هنگام عبور از مسیرهای عادی و غیر مسابقه نباید تفاوتی با مدلهای معمولی داشته باشد.
سبک SLEEPER
این سبک خودرویی با ظاهر کاملاً استاندارد اما پیشرانهای تادندانمسلح را به نمایش میگذارد. در بازار کشور ما نیز به دلیل محدودیتهای فراوان و قوانین دستوپا گیر متعددی که همگی مخالفت فراوانی با اعمال تغییرات ظاهری دارند، بسیار از افراد ترجیح میدهند تا اتومبیل خود را تنها از لحاظ فنی تقویت یا درواقع تیونینگ کنند.
سبک Stanced Style
این سبک تیونینگ خودرو با دستکاری در سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع از طریق سیستم پنوماتیک همراه است. چرخهای سفارشی با رینگهای کوچک که با زاویه زیر بدنه قرار میگیرند از مشخصههای اصلی سبک Stanced Style هستند.
سبک Dub یا donk
رینگهای بزرگ با لاستیکهای پهن، ارتفاع زیاد و غیرعادی خودرو از زمین به همراه سیستم صوتی چندین هزار وات و بلندگوهای زیاد از خصوصیات سبک داب است.
سبک SLAB
ازآنجاییکه این سبک از سال 1980 و از هیوستون آغاز شده است به استایل آمریکایی نیز معروف است. مشخصه این سبک، چرخهای سفارشی که از گلگیرها بیرون زده است، تزئینات عمودی فولاد ضدزنگ روی صندوقعقب معروف به سگکهای تسمهای، رنگ متالیک به اصلاح آبنباتی و سیستم صوتی گوشخراش با موزیک هیپهاپ است.
از دیگر سبکهای اختصاصی میتوان به Drift car برای خودروهایی که انحصاراً برای رقابت در مسابقات دریفت ساخته میشوند و یا سبک هات رود Hot Rod که بر بازسازی و تقویت ماشینهای دهه 30 و 40 میلادی تکیه دارد، اشاره کرد.
با ما همراه باشید تا در مقاله پاسخ به سوالات متداول و رایجی که در مورد تیونینگ خودرو وجود دارد، به سوالاتی که معمولا بین مردم در مورد تیونینگ خودرو رایج است پاسخ دهیم.