تاثیر خرابی میل تعادل در جلوبندی خودرو، رابط موجگیر در ۲ سر خودش سیبک دارد و مانند همه سیبکها دارای عمر مفید بوده و بعد از دوره ای نیاز به تعویض دارد سیبکها گردگیر دارند که کمتر پیش میاد پاره شوند اما از قسمت اتصالات ضعیف هستند و با نفوذ گرد و خاک و آب و از دست دادن خاصیت چربی گریس داخل سیبک، مشکل آغاز شده و لق زدن، شل بودن و.. شروع خواهد شد.
صدای تاق تاق و ضربه مخصوصا هنگام چرخیدن فرمان (تحت فشار قرار گرفتن سبک) از علائم خرابی رابط موجگیر میباشد.
تاثیر خرابی میل تعادل در جلوبندی خودرو
میل تعادل وظیفه تقسیم نیرو میان چرخها به هنگام حرکت خودور در پیچها را بر عهده دارد و مانع از خم شدن بیش از حد خودرو به یکی از طرفین میشود. این قطعه همواره فشار و بار زیادی را تحمل میکند.
در نتیجه ثابت نگه داشتن این میله تاثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم تعلیق و بی سر و صدا کار کردن جلوبندی خودرو دارد. به همین دلیل میل تعادل همواره به وسیله دو بوش محکم نگه داشته میشود.
بوشهای نگهدارنده میل تعادل اگر به درستی کار نکنند موجب ایجاد سر و صدا در جلوبندی خودرو خواهند شد. همچنین لرزش فرمان نیز از دیگر نشانههای خرابی بوشهای میل تعادل است.
از سوی دیگر یک میل تعادل ضعیف نمی تواند نیروی ناشی وزن خودرو را به درستی میان چرخها تقسیم کند و اصطلاحا خودرو در هنگام حرکت در پیچها گیج میزدند.
البته باید توجه داشت که نقص در فنر و کمک فنرها و سیستم تعلیق نیز میتواند باعث گیج زدن خودرو شود. بنابراین توصیه میکنیم بلافاصله پس از مشاهده ای مشکل در خودروی خود آن را به یک تعمیرکار مجرب نشان دهید.
تعادل خودرو در حرکت با یک چرخ
در حرکت با یک چرخ، میل تعادل واقعا تفاوت مثبتی در مقایسه با انجام همان کار با سفتی چرخش تنها با فنر، ایجاد میکند.
در یک ماشین استاندارد سفتی چرخ با ۲ میل تورشن نصفه در هر طرف ماشین تامین میشود. اکنون اگر ما میل تورشن بالایی را به عنوان میل تعادل در نظر بگیریم، سفتی چرخها به همان اندازه خواهد بود، در حالی که سفتی سیستم تعلیق در حرکت یک چرخ، کمتر خواهد بود. در حرکت یک چرخ ، اندازه میل تعادل دو برابر اندازه میلهای تعادل نصفه است و با این حال در پیچها سفتی اش نصف آن است.
ختم کلام آنکه میل تعادل به ما سفتی بیشتری در تایرها به هنگام پیچها و چرخشهای ماشین ارائه میدهد و فنرها هم در حال حاضر در سفتی مطلوبمان هستند، به عبارتی بیشترین حد سفتی، اما نه در حدی که برای ترمز و شتاب گیری مشکل ایجاد کند. میل تعادل در مقایسه با سفتی فنر، پاسخ نرمتری در حرکت یکچرخ به ما میدهد.