آشنایی با موتورهای خطی و خورجینی

آشنایی با موتورهای خطی و خورجینی، موتورهای خطی و خورجینی از معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع موتورها هستند. بنیادی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده هر خودرویی هستند که وظیفه تامین نیروی لازم برای حرکت خودرو را بر عهده دارند. انواع موتور خودرو وجود دارد که از نظر آرایش و تعداد سیلندر و همین‌طور نوع عملکرد، با هم تفاوت‌هایی دارند. در این مقاله، قصد داریم شما را با انواع آرایش سیلندرها در موتورخورجینی و خطی آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با موتورهای خطی و خورجینی

در ابتدای مقاله موتورهای خطی و خورجینی ابتدا به معرفی مختصری از این دو موتور خواهیم پرداخت. احتمالاً می‌توانید تصور کنید که به روش‌های متعددی می‌توان چندین سیلندر را برای ساخت یک موتور در کنار هم قرار داد. ساده‌ترین روش آن است که همه آن‌ها را در یک ردیف قرار دهیم که این دقیقا همان آرایشی است که از آن تحت عنوان موتور خطی یاد می‌کنیم؛ اما انواع دیگری از آرایش سیلندرها هم وجود دارد که متداول‌ترین آن خورجینی یا V شکل است. در ادامه، توضیحات بیشتری را درباره نحوه کار موتور خطی و خورجینی  مزایای استفاده از آن‌‌ها شرح خواهیم داد.

موتور خطی (Inline Engine)

قدیمی‌ترین و ساده‌ترین روش قراردادن سیلندر‌ها مربوط به موتورهای خطی است. در این حالت، تمام سیلندر‌ها پشت سر  هم و در یک راستا و یک بلوک در امتداد میل‌لنگ قرار می‌گیرند. بدون اغراق می‌توان گفت که آرایش اکثر پیشرانه‌های چهارسیلندر در دنیا به‌ صورت خطی است.

این نوع آرایش سیلندر، کاملاً متعادل است و درجه‌ای از سادگی مکانیکی را ایجاد می‌کند که باعث محبوبیت استفاده از آن در خودروهای اقتصادی می‌شود. با این حال، این نوع از چینش سیلندر گاهی هم از عدم تعادل ثانویه رنج می‌برد و باعث ایجاد لرزش‌های جزئی در موتور‌های کوچک‌تر می‌شود که با افزایش اندازه و قدرت موتور، لرزش‌های قدرت‌مندتری هم ایجاد می‌کند؛ بنابراین موتورهای قدرت‌مندتر که در خودروهای بزرگ‌تر به کار می‌روند، معمولاً طرح‌های پیچیده‌تری با بیش از چهارسیلندر دارند.

در دنیای فناوری‌های خودرو، این نوع‌ پیشرانه‌ها به موتورهای قدرتی معروف هستند و این همان دلیلی است که باعث می‌شود در ساخت موتورهای دیزل نیز از این آرایش استفاده ‌کنند. این موتورها از این نظر قدرتی نامیده می‌شوند که توان تولید گشتاور بسیار بالایی را دارند؛ در حالی که غالباً موتور‌های سرعتی به ‌حساب نمی‌آیند. به‌طورمعمول، موتورهای چهارسیلندر خطی در مقایسه با سایر موتور‌ها استهلاک و مصرف سوخت کمتری دارند و حتی هزینه نگه‌داری آن‌ها نیز نسبت به سایر موتورها کمتر است. به همین دلیل، موتور خطی ماشین، طی سال‌های متمادی در طیف گسترده‌ای از انواع خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

موتور خورجینی – V Engine

در ادامه مقاله موتورهای خورجینی و خطی به بررسی موتور خورجینی می‌پردازیم. در موتورهای خورجینی، سیلندرها به جای ایستادن به ‌صورت عمودی پشت سر هم، به‌ صورت حرف انگلیسی V نسبت به یکدیگر متمایل می‌شوند. این طرح را در موتو‌رهای شش، هشت یا ده سیلندر مشاهده می‌کنید. هدف از آرایش سیلندر‌ها به این صورت، کوچک‌تر کردن مجموعه موتور است؛ زیرا در این حالت، طول موتور طبیعتاً کمتر از حالت خطی می‌شود.

ناگفته نماند که عدد موجود در کنار نام این نوع موتور‌ها، به تعداد کل سیلندرها اشاره دارد؛ به این صورت که یک موتور V6 دارای 6 سیلندر و یک موتور V8 دارای 8 سیلندر است. موتورهای خورجینی (شکل v موتور)، در عین تولید قدرت و گشتاور مناسب، موتورهای سرعتی نیز هستند و در موتور بسیاری از خودروهای سوپراسپرت از این آرایش سیلندری استفاده می‌شود.

با ما همراه باشید تا شما را با مزایا و معایب این موتورها بیشتر آشنا کنیم. برای این منظور به مقاله مزایا، معایب، میزان مصرف سوخت و هزینه نگهداری موتورهای خطی و خورجینی، مراجعه کنید.