مزایا، معایب، میزان مصرف سوخت و هزینه نگهداری موتورهای خطی و خورجینی

مزایا، معایب، میزان مصرف سوخت و هزینه نگهداری موتورهای خطی و خورجینی، موتورهای خطی، کارایی و مقرون‌به‌صرفه‌بودن را در اولویت قرار می‌دهند. ساخت موتورهای خطی ارزان‌تر است و از نظر مکانیکی نیز ساده‌تر هستند؛ در نتیجه، گزینه مناسبی برای ساخت خودرو‌های اقتصادی به‌حساب می‌آیند. از سوی دیگر، در موتورهای وی‌شکل، قدرت و فضا در اولویت قرار دارد. این موتورها به دلیل نحوه ادغام سیلندرها، می‌توانند پیستون‌های بیشتری را در فضای کوچک‌تر جای دهند و گشتاور بیشتری را تولید کنند. با ما همراه باشید تا بیشتر با مزایا، معایب و میزان مصرف سوخت این موتورها آشنا شوید.

مزایای موتورهای خطی و خورجینی

مزایای موتورهای خطی

  • وزن کمتر – استفاده از تنها یک جفت میل ‌سوپاپ (میل بادامک) باعث کاهش وزن موتور می‌شود.
  • انرژی اتلافی کمتر – در این موتورها، قطعات متحرک کمتر از موتورهایی است که دارای چندین بانک سیلندر هستند. این به آن معناست که انرژی کمتری از بین می‌رود.
  • تعادل خوب – زیرا دو پیستون خارجی در جهت مخالف دو پیستون داخلی حرکت می‌کنند.
  • تعمیر آسان – ساختار ساده موتور و همین‌طور قرارگیری سرسیلندر در بالاترین نقطه موتور، موجب دسترسی آسان به سوپاپ‌‌ها می‌شود.
  • هزینه‌های ساخت کمتر برای تولیدکنندگان خودرو.

مزایای موتورهای خورجینی

  • کوچک‌تر بودن – این موتورها جمع‌وجور هستند و به‌راحتی می‌توانند در خودرو‌های FWD و RWD  استفاده شوند.
  • حداکثر گشتاور را در دور پایین‌تر تولید می‌کنند.
  • طراحی سخت و مستحکم‌تری دارند.
  • در شاسی بهتر جا می‌گیرند.
  • انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و تغییرات در این موتورها آسان‌تر انجام‌ می‌شود.

معایب موتورهای خطی و خورجینی

پس از آشنایی با مزایا و نقاط قوت موتورهای وی‌شکل و خطی، حال زمان آن فرارسیده تا با معایب موتور خورجینی و خطی نیز آشنا شوید:

معایب موتورهای خطی

  • حجم موتور چهار خطی به‌ندرت از 2.5 تا 3.0 لیتر بیشتر می‌شود.
  • موتورهای چهار سیلندر بزرگ‌تر، معمولاً برای از بین بردن لرزش ناشی از عدم تعادل ثانویه به شافت‌های متعادل احتیاج دارند.
  • موتورهای خطی، مرکز ثقل بالاتری در مقایسه با سایر موتورهای تخت دارند.
  • استحکام موتورهای خطی نسبت به ‌موتورهای تخت کمتر است.

معایب موتورهای خورجینی

  • هزینه، پیچیدگی و وزن بیشتری دارند.
  • به علت وجود قطعات متحرک بیشتر، اینرسی چرخشی و اصطکاک اضافی دارند.
  • مرکز ثقل بالاتری نسبت به موتورهای تخت دارند.
  • هزینه تعمیر آن‌ها اغلب بیشتر از موتورهای خطی است.
  • به علت تحمیل وزن اضافی روی میل‌لنگ، عدم تعادل ثانویه دارند.
  • تنظیم دقیق سوپاپ‌ها در این موتورها به‌سختی صورت می‌گیرد.

مقایسه مصرف سوخت در موتورهای خورجینی و خطی

در خصوص مقایسه مصرف سوخت موتورهای خطی و خورجینی نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد؛ زیرا به‌لطف فناوری‌های جدید و قوانین پیش‌گیرانه محیط زیستی دولت‌ها، موتورهای خورجینی دچار تغییرات اساسی شده‌اند که تا حد چشم‌گیری باعث کاهش آلایندگی و مصرف سوخت ‌آن‌ها شده است. البته از این واقعیت نیز نباید چشم‌پوشی کرد که به‌طورمعمول، افزایش سیلندر‌ها و حجم موتور درنهایت منجر به مصرف بیشتر سوخت می‌شود.

مقایسه هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری موتورهای خطی و خورجینی

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، موتورهای خطی به‌رغم سادگی، از لحاظ تعمیرات آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر هستند. موتورهای خورجینی نیز به‌رغم نوع آرایش و حساسیت بیشتر، نیازمند مراقبت و نگه‌داری بیشتری نسبت به موتورهای خطی هستند؛ اما آن‌چه واضح است، این است که هیچ یافته آزمایشگاهی مبنی بر خرابی کم‌تر هیچ‌کدام از موتورها در دسترس نیست و با مراقبت صحیح و اصولی و رسیدگی به هر نوع موتوری، می‌توان سال‌های متمادی از آن‌ها استفاده کرد.

درنهایت اینکه انواع دیگری از آرایش موتور مانند آرایش جناغی خطی یا VR، آرایش W شکل، آرایش قرارگیری سیلندرها به‌ صورت تخت و رادیال یا ستاره‌ای نیز در جهان وجود دارد که استفاده عمومی از آن‌ها چندان متداول و مرسوم نیست.