منظور از تولید خودرو به روش CBU و CDK چیست؟

منظور از تولید خودرو به روش CBU و CDK چیست؟، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی دو روش دیگر تولید خودرو یعنی CBU و CDK بپردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این دو روش آشنا شوید.

مفهوم CBU

CBU مخفف کلمات Completely Built Unit به‌معنی واحد کاملاً ساخته شده است. همان‌طور که از معنای این عبارت مشخص است، در روش CBU یک خودرو به ‌صورت کامل در کشور مبدأ ساخته و سپس به کشور مقصد صادر می‌شود. خودرویی که با این روش وارد یک کشور می‌شود، برای استفاده آماده است و احتیاج به طی‌کردن هیچ پروسه‌ای برای تکمیل تولید ندارد. تنها شاید لازم باشد موارد خیلی جزئی مثل فعال‌کردن برخی آپشن‌ها در کشور مقصد و توسط شرکت واردکننده انجام شود.

واردات خودرو به روش CBU، برای زمانی مناسب است که به دلایلی هم‌چون بازار فروش محدود یا حتی تحریم، احداث خط تولید در کشور مقصد غیرممکن یا فاقد صرفه اقتصادی باشد. خودروهایی که به این روش وارد می‌شوند، به‌دلیل تولید در سایت‌های اصلی شرکت مادر، بالاترین کیفیت و استانداردها را دارند؛ اما از طرف دیگر، وضع تعرفه‌های نسبتاً بالا برای واردات CBU از سوی دولت‌ها، باعث می‌شود تا خودروهای مذکور قیمت گران‌تری در مقایسه با هم‌قطاران مونتاژی خود داشته باشند.

اکنون که با مفهوم اصطلاح CBU آشنا شدیم، لازم است یادآوری کنیم که این اصطلاح صرفاً در حوزه واردات خودرو معنی پیدا می‌کند و عبارت «تولید خودرو به‌روش CBU»، کاملاً اشتباه و فاقد معنی است. تمامی خودروهایی که در بازار کشور ما عنوان خودروی وارداتی را دارند و با مدل سال میلادی شناخته می‌شوند، به‌ صورت CBU وارد ایران شده‌اند که به‌ عنوان مثال، می‌توانیم به مدل‌های مختلف تویوتا، پورشه، آلفارومئو و… اشاره کنیم.

مفهوم CKD

CKD مخفف عبارت Completely Knocked Down به‌معنی قطعات کاملاً منفصل است. در روش سی کی دی، یک خودرو به‌ صورت کاملاً قطعه‌قطعه‌شده و در اجزای ریز وارد یک کشور می‌شود و لازم است تا فرآیند مونتاژ آن به‌ صورت کامل در کشور مقصد انجام شود. در روش CKD، اجزای اصلی تشکیل‌دهنده خودرو نیز قبل از قرارگرفتن کنار یکدیگر، نیازمند طی‌کردن فرآیند مونتاژ هستند. به‌عنوان مثال، بایستی ابتدا اجزای مختلف پیشرانه در محل مخصوص خود قرار بگیرند تا یک پیشرانه کامل تشکیل و برای نصب در خودرو آماده شود.

تولید خودرو به‌روش CKD، در اغلب اوقات نیازمند انتقال تکنولوژی و آموزش نیروهای خط تولید است و تنها برای خودروهای با تیراژ تولید نسبتاً بالا، صرفه اقتصادی دارد. در روش مذکور، می‌توان بنا به توافق شرکت مادر و شرکت مونتاژکننده، کار ساخت بخشی از قطعات خودرو را به قطعه‌سازان کشور مقصد محول کرد و از این طریق، ارزش افزوده و اشتغال بیش‌تری را ایجاد کرد. به همین دلیل است که تعرفه واردات قطعات CKD در اکثر کشورها، پایین‌تر از تعرفه قطعات SKD و خودروهای CBU تعیین می‌شود تا خودروسازان برای سرمایه‌گذاری و احداث خط تولید، انگیزه لازم را داشته باشند.

خودروهای تولیدشده به‌روش CKD، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به نمونه‌های وارداتی CBU و تولیدی SKD دارند. در ضمن، این روش به‌گونه‌ای پایه انتقال تکنولوژی، مهندسی معکوس و در نهایت، تبدیل یک مونتاژکننده به یک خودروساز واقعی محسوب می‌شود. اما در مقابل، تولید خودرو به‌روش CKD  ممکن است اندکی افت کیفیت را نسبت به نسخه‌های تولیدشده در کارخانه اصلی شرکت مادر به‌همراه داشته باشد. اکثر خودروهای مونتاژشده در کارخانه‌های کشور ما، با روش CKD تولید شده‌اند که برای مثال می‌توان به رنو تندر90، رنو ساندرو، نسخه‌های اولیه پژو 206 و انواع خودروهای چینی اشاره کرد.