منظور از تولید خودرو به روش SDK چیست؟

منظور از تولید خودرو به روش SDK چیست؟، در سال‌های اخیر و با گسترش ارتباطات و رسانه‌های تخصصی، گوش عموم مردم نیز به بسیاری از واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی صنعت خودرو آشنا شده است؛ اما متأسفانه بسیاری از افرادی که نگاه تخصصی دقیقی ندارند، با به‌کاربردن و توضیح اشتباه این اصطلاحات، باعث سردرگمی عده دیگری نیز می‌شوند. به همین بهانه، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، به‌سراغ بررسی و توضیح دقیق سه اصطلاح مهم در حوزه واردات و تولید خودرو برویم که علی‌رغم مفهوم ساده‌ خود، بسیاری از اوقات به‌صورت اشتباه و در جای نادرست استفاده می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی روش تولید SDK بپردازیم. با ما همراه باشید.

مفهوم SKD

SKD از کلمات Semi Knocked-Down به‌معنی قطعات نیمه‌‌منفصل می‌آید. در روش اس کی دی، واردات یک خودرو به‌ صورت پکیج‌های مختلفی از قطعات صورت می‌گیرد و باید فرآیند مونتاژ نهایی این پکیچ‌های قطعات، در خط مونتاژ واقع در کشور مقصد انجام شود.

منظور از پکیج قطعات، این است که اجزای اصلی تشکیل‌دهنده یک خودرو مثل پیشرانه، گیربکس، بدنه و داشبورد، قبلاً در کشور مبدأ تولید شده‌اند و تنها لازم است که این اجزا در فرآیند مونتاژ SKD کنار هم قرار بگیرند تا خودرو کامل شود. جالب است بدانید که در برخی از موارد، فرآیند رنگ بدنه خودروهای مونتاژ SKD نیز در خط تولید اصلی شرکت مادر انجام می‌شود.

هنگامی که خودروساز مادر به‌دلایلی مثل تیراژ پایین محصول، محدودیت‌های کشور مونتاژکننده و عدم صرفه اقتصادی تمایلی به انتقال تکنولوژی، تجهیز خط تولید و حتی آموزش پرسنل شرکت مونتاژکننده ندارد، از تولید خودرو به روش SKD استفاده می‌کند تا بتواند محصول خود را با حداقل تجهیزات و نیروی انسانی ممکن تولید کند. اکثر دولت‌ها نیز برای واردات قطعات نیمه‌منفصل SKD، تعرفه پایین‌تری را در مقایسه با واردات خودرو به‌ صورت CBU درنظر می‌گیرند تا به‌نوعی انگیزه لازم را در خودروسازان برای احداث خط مونتاژ و ایجاد اشتغال در کشور دیگر به‌ وجود آورند.

درمجموع، مونتاژ خودرو به صورت SKD باعث ایجاد اشتغال در کشور مقصد می‌شود. ضمن این‌که خودروهای مونتاژشده به روش مذکور، علی‌رغم قیمت خودرو پایین‌تر، کیفیت تقریباً یکسانی با نمونه‌های مشابه وارداتی CBU دارند. اما در مقابل، این روش تکنولوژی چندانی را به کشور مقصد انتقال نمی‌دهد و با حداقل استفاده از قطعات داخلی، ارزش افزوده پایدار و قابل‌توجهی را ایجاد نمی‌کند. از جمله خودروهایی که به‌روش SKD در کشور ما مونتاژ شده‌اند، می‌توانیم به هیوندای i10 و مرسدس بنز E کلاس نسل سوم (W211) اشاره کنیم.

دو روش دیگر نیز برای تولید خودرو وجود دارد که ما در مقاله منظور از تولید خودرو به روش CBU و CDK چیست؟، به بررسی این دو روش پرداخته ایم. با ما همراه باشید.